CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tirsdag 17. mars 2009

Sydney! :D

Endelig et livstegn herfra igjen! Ja, vi har overlevd ei langhelg i Sydney! :) Og ei bra helg, det var det, alt i alt.

Torsdag kveld etter en skoledag satte vi kursen mot Coolangatta, Gold Coast Airport. Flyet letta kl.18.40, og vi var framme kl.22 ca. Siden Sydney ligger i New South Wales, måtte vi flytte klokka en time fram. Vi kom oss ut av flyet, litt i villrede om hvor vi skulle, og hvordan vi skulle komme oss til hostellet vårt. Enkleste løsning, og antageligvis eneste på den tida av døgnet, taxi. Vi kom fram til hostellet vårt, "Chiliblue Backpakers", Kings Cross. Vi slet litt med å finne det til å begynne med, men fant ei smal dør innimellom alt anna som var vegen inn. Og det var i grunn vegen inn til "helvete", for å ta i. Hehe.
For sjeler som ikke er vant til backpackerliv (de fleste av oss hvertfall), falt ikke dette i smak, mildt sagt. Vi var jo 5 stk, og vi var spredt over 4 rom. Rommene var små, køyesenger, og innvadert av andre folk. Der jeg skulle sove var det klær, sminke, håndklær og andre ting spredt over alt. Maria og Diana delte rom, mens vi andre beveget oss til det ukjente. De fleste doene var forresten i ustand, smale ganger, og kakerlakker som koste seg rundt om kring.

Vi kom jo sent på kvelden, så ingen vits å gå ut for kvelden. Jeg og Lise D ble sittende på kjøkkenet/fellesområdet for ingen av oss ville legge oss. Overkøye på et rom fylt av fremmede var ikke det som frista mest. For å få tida til å gå bestemte vi oss for å gå ut en tur, evt sjå etter andre overnattingssteder i området, som var litt mer innbydende. Dette endte opp i at vi flytta ut fra "Chilieblue" og inn på et hotel, litt lenger borti gata. Et bra hotell etter norsk standard, 350kr natta. Veldig fornøyde at vi kom oss unna hostellet.
Det var ikke helt sånn vi hadde forventa hostell-livet, noe som sikkert er vår "feil". Jeg er ikke vant til det, trudde det skulle gå bra, men det gikk ikke. Hehe. Alt hadde vært bedre om vi hadde fått bo på samme rom, men det skjedde jo da ikke.

Menmen, etter en god natts søvn på hotellet sjekka vi ut, før vi fant oss et annet, enda billigere. Motell i norsk standard. Helt greit, og veldig koselig! :)
Så gikk vi tilbake til hostellet, for å levere tilbake nøkler og si at vi ikke var helt fornøyd. Mannen bak disken, som også var driveren av hostellet, hadde tydeligvis en dårlig dag. Dette endte opp i at han skjelte oss ut, kalte oss løgnere, og at vi slapp å betale. Merkelig opplevelse, men vi var glad til sida vi slapp å betale! Hehe.

Dama på vårt nye motel forklarte oss en fin vei å gå til sentrum, så vi kunne se litt av Sydney, i stedet for å ta t-bane eller buss. På vegen fant vi også et sted vi spiste frokost.

Det smakte veldig godt med mat etter opplevelsene kvelden før og begynnelsen av dagen.

Som sagt fulgte vi en fin veg der vi fikk en kjempefin utsikt mot Operahuset og Sydney Harbour Bridge.  Det var like stas å sjå det igjen for min del!

Sydney Operahouse & Sydney Harbour Bridge.

Vi er der vi og!! :)

Ettersom vi gikk fikk vi også bedre utsikt til selve byen. Ikke helt som Norge detta her, skyskrapere over alt.

Sentrum av Sydney. Legg merke til Sydney Tower til venstre i bildet.

Etter hvert som vi gikk kom vi nærmere og nærmere Operahuset.

Blide jenter på tur!

Lise D var litt skuffa over at Operahuset var så "lite". Men ellers var det stas å være der.

Fra Operahuset har man perfekt utsikt til Sydney Harbour Bridge. Brua er ca 1,1km lang, 134m høg, og den ble bygget i 1923-1932, for å binde nord og sør sammen.

Blid jente på tur!

Vi gikk virkelig inn for å være turister denne dagen, og tok derfor et cruise i havna for å se byen derfra også. Båten kjørte oss ut fra Circular Quay, under Sydney Harbour Bridge og inn til Darling Harbour.

Havna vi kjørte ut fra, Circular Quay.

Jenter på båttur! :)

Vi passerte under brua, fin utsikt tilbake til Operahuset.

Vi gikk av båten i Darling Harbour, og besøkte Sydney Aquarium. Kjempestort og kjent akvarium. Her hadde de alle typer fisker og andre ting som lever i havet.

Søte, små pigviner!

Noe som er spesielt med Sydney Aquarium er at de har undervannstunneler i 2 "basseng" der.. Så man kommer enda nærmere dyrene, der de svømmer over og ved siden av deg.

Lise er litt skeptisk, men trives ellers veldig godt! :)

Ei sjøku, og ellers andre fargerike fisker!

Vi fant Nemo! To stykker til og med! :D

Det var haier der også.. Var nærme nok i grunn detta, trenger ikke møte de ellers nå! Hehe.

Ei stor rokke..

Korallrev.

Etter akvariumet tok vi en is i Darling Harbour, nøt finværet og utsikten! :)

Darling Harbour.

Neste post på programmet var Sydney Tower. Tårnet er 230m høgt, og gir en fantastisk utsikt over byen og områdene rundt.

Meg på toppen, med Sydney Harbour Bridge i bakgrunn.

Utsikt fra tårnet. Her mot Kings Cross, der vi bodde.

Middag ble spist ute, det måtte vi unne oss. Her kommer et bilde fra restauranten som låg dør-i-dør med motellet der vi bodde. Vi fikk kuponger fra motellet hvis vi spiste der. På morgenen fikk vi 5 dollar avslag på frokost, og på kvelden fikk vi 1 vinglass per middagsrett. Veldig greit! :) Her spiste vi fredag kveld, pizza på gjengen.

Lørdag var vi enda mer turister, vi ble med "City Sightseeing", en rød liksom-London buss kjørte oss rundt i hele byen, så vi var sikre på at vi fikk med oss alt. Lise D var dessverre igjen på hotellrommet denne dagen, pga migrene.
Vi 4 resterende tok bussen rundt for å få med oss hva byen hadde å tilby.
Jeg var også i "himmelen" når jeg fikk besøke en 3 etasjes Apple-butikk. Fantastisk! :)

Sydney Tower + kunst.

Vi ble med bussen litt ut av byen, til Bondi Beach. Verdenskjent strand, så den måtte sees! Kjempefin strand, og kjempestor! Når sesongen er på topp er det ca 40 000 personer på stranda om dagen for å slikke sol og surfe.

Jeg og Diana på Bondi! :)

Når det er ei såpass stor strand sier det seg sjøl at det må være livvakter der. De har de faste ansatte som holder til i tårnet, i tillegg til de som jobber der frivillig.
For tida i Australia går også en serie ved navn "Bondi Rescue", altså en egen serie om livvaktene på Bondi. Derfor dette bildet! Hehe. De kan ha opptil mange redninger om dagen, spesielt turister om havner langt ut pga bølgene, surfe-ulykker og andre ting. Noen sjeldne ganger kommer det også hai.. Er faktisk ikke forferdelig lenge sida det var hai-angrep på Bondi, men sånne ting hører med når man er i Australia.

Lifeguard på vakt.

Som sagt, ei stor strand!

Lørdag kveld gikk vi også ut for å spise en bedre middag. Det regnet, tordnet og lynte veldig, men vi trosset været og gikk ut. Koselig var det! Etterpå fant vi oss en bar og tok en drink før vi tok kvelden.
Her er vi på tur hjem fra byen, foran ei fontene på Kings Cross.

Kings Cross er vel mest kjent som det litt mer "tvilsomme strøket" av Sydney. Det er her alle strippe-klubbene og sånne ting ligger. Også veldig mange andre barer. Kan være farlig om man går alene, men vi 5 jentene holdt sammen hele tida, og vi klarte oss bra.
På dagtid er det helt annerledes, et kjempekoselig sted. En fin park, mange folk i gatene, barnefamilier som andre. Så det er en stor konstrast mellom dag og natt.

Søndagen ble brukt til minst mulig, vi var på kino på Darling Harbour. De har IMAX-kino der, så vi såg en film i 3D - "Wild Ocean".
På ettermiddagen tok vi taxi tilbake til flyplassen, venta der ei stund, før vi kom oss på flyet i retning Gold Coast. Pga tidsforskjell forlot vi Sydney kl.18.15 og landa på Coolangatta kl.18.40. Så det var en effektiv flytur.

Venter på taxi utenfor motellet.

Helga gjorde godt, godt å komme seg litt unna skole og sånne ting, bare slappe av ei stund. Så får vi mer energi til å fortsette med skolearbeidet som venter. For det er det nok av!
Forsåvidt ei rolig uke nå, men neste uke venter ny prøve i International Business. I tillegg drar vi jo til Cairns neste fredag, altså 27.mars, så litt som må være ferdig til da.

Dette var alt for denne gang! Ny oppdatering kommer plutselig! ;)