CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

mandag 2. mars 2009

Bursdagsfeiring og dyrepark! :)

Ja, nå er det jammenmeg lenge sida det har skjedd noe her gitt.. Noe som i bunn og grunner kommer av at det ikke har skjedd så mye her til å rapportere om.. Hehe. Gått i skole og andre dagligdagse rutiner som soling og bading! ;)

Lørdag 28.februar var det tid for den første bursdagsfeirina i løpet av oppholdet! Lise Dolva var den heldige, og 21år skulle hun bli! Teknisk sett bare 5 og 1/4 år siden Lise er et skuddårsbarn, men vi la de harde fakta til side i år også, og feiret bursdag med brask og bram!

Vi bestemte oss for å ta en utflukt igjen, ingen vil vel sitte inne på selveste bursdagen sin og gjøre lekser! (Been there - done that) Vi dro til "Currumbin Wildlife Sanctuary", en wildlifepark 45 minutters busstur unna Varsity Shores.
Været var strålende, godt over 30 grader så dette lovet godt.


Inngangen! :)

Herligheten kostet 31 dollar for studenter, ca 150kr. Ingen dårlig pris vil nå jeg si.
Parken var ikke kjempestor, men la opp til mer nærkontakt med dyr enn andre store og mer kommersielle dyreparker. Noe hvertfall jeg var på utkikk etter. Kommer nærmere inn på dyrene og mindre folk i sånne parker.. :)

Et tog gikk rundt hele parken og hadde ulike stoppesteder der man kunne gå av for ulike show osv. Man kunne også gå rundt hele parken.


Bursdagsbarnet er på tur! :)


Resten av gjengen er også med!

Første stopp på togturen var et show med native australske dyr. Vi satte oss ned, og ble introdusert for kjente australske dyr. 

Dingo. Forholdsvis tam en!

Pytonslange. Disse er ikke så farlige slanger siden de ikke har gift i seg, så biter de gjør det bare vondt. For å drepe maten sin kveler de dyret.


En type australsk possum, et dyr som lever i trær i landet her.


Det var selvfølgelig koalaer her! :) 

Koalaer er stort sett alltid daffe, og sover ca 18-20 timer av døgnet. Det eneste de spiser er eukalyptusblader, og det er der de henter alle sine næringsstoffer fra. Bladene er ikke fylt med mye energistoffer, derfor sover koalaene mye. Og timene de er våkne bruker de stort sett til å spise.


Jeg er i grunn imponert over at de klarer å holde balansen der de sover..

Et annet australsk dyr som også er veldig vanlig her i landet er wombat. Et dyr som vil tilsvare en norsk grevling på en måte. De er like harde og kompakte som en grevling, og de kan bite forholdsvis hardt.


Wombat.


Rundt om kring i hele parken var det mange av denna karen, små øgler..

Denna her tuller du ikke med. Saltvannskrokodiller kan bli opptil 7 meter lange, altså de er svære!!


"Søte lille"  krokodilla..

Og, de spiser bare en gang i halvåret..


Det var kjempemange kenguruer i parken, her ser du noen av dem. De koser seg i skyggen når sola steker som verst. Man kunne kjøpe mat og fore de.



En grå kenguru med en Joey (barn) i pungen sin.

Vi fant en forholdsvis slapp rød kenguru som koste seg i skyggen, så vi måtte jo ta bilde. Den likte å bli klødd bak ørene! :)



Meg, Lise B, Diana, Maria og Lise D.


Lise D. i "trøbbel", men ingen fare, vi klarte å redde henne, etter litt kamp! ;)

Parken hadde også en egen avdeling med dyr som trives i vannet og i mørket. Mange slanger, frosker og andre dyr. Skilpadder var det også en del av.


Underlige skapninger.. :)

Så til slutt kom det store høydepunktet for meg og Lise D, vi fikk holde i en koala! :)
Kosta ca. 70kr, men det var det definitivt verdt!! Den var fantastisk grom, og la seg virkelig til rette når den ble plassert i henda mine. Skulle gjerne tatt han med meg hjem!


Ja, jeg ble litt småforelska! :) Hehe.

Når vi kom hjem var det tid for bursdagsfest! :)
Lise D inviterte til en hyggelig aften i nr.97, og pynta til barnebursdag! Èn fordel må hu da ha av å være skuddårsbarn! ;)


Det ble prinsesse-tema! Og som den vannkvinnen Lise er, ville hun selvfølgelig være Ariel! 


Med pizza fra Pizza-Hut og prinsesse-tema ble det stas! :)


Kake hørte også til, denne ble også riktig dekorert.


Lise D. fikk mikrofon til bursdagen sin, og denne måtte prøves av Lise B med duadua-jenter! ;)

Alt i alt en veldig bra dag! :)

Nå er vi inne i Week 7 på skola, altså vi er halvveis. Tida går jammenmeg fort! I dag har jeg og Lise D. hatt TOGA-speech i Public Speaking. Dette var en tale vi måtte holde utendørs under "The Arch" (se bilder fra skolen i tidligere blogg-innlegg). Vi måtte starte talen med "Friends, Romans, Countrymen - lend me your ears! I come to bury Caesar, not to praise him!" Talen min gikk ut på å hedre menn, altså en type "Herrenes Tale". Det er ikke vanlig med herrenes tale i dette landet, derfor fant jeg ut at dette måtte være en fin anledning. Jeg fikk en Credit til karakter, noe som er helt greit. Forholdsvis bra karakter i Norge.
Karakterskalaen her:
0 - 49%: Fail
50 - 64%: Pass
65 - 74%: Credit
75 - 84%: Distinction
85% - : High Destinction

Jeg hadde tale, mens Lise D var min assistent! :)

Nei, nå er det over og ut fra "down under"! Nå må jeg lese til "Progressive Assessment" jeg har i International Business i morra, på onsdag.. Før jeg må begynne å terpe Organisational Behaviour, som vi har mid-term eksamen i på fredag. Altså, nok å gjøre!

Cheers! :)

0 kommentarer: